Vårtips

Leta upp den osynliga dörren.
Fantisera!  Prata om nycklar, koden.
Vem som bor i skogen, att vi är gäster, hur gör man när man kommer som gäst?
träd=siffran  3, träd + träd, som vid en osynlig dörr,= siffran  3+3.
Höga tallar kallas furor, låter som siffran 4 = 4+4 och så till sist, den stickigaste busken i skogen.
= enen = siffran 1, nu är ”koden ” klar, 3 3 4 4 1, ”slå” in den i handen, klicka till och så var så goda välkomna in!  Obs!! Stanna inte upp vid dessa förslag-fantisera gärna fram egna!!

Barnen kan samla pinnar till nycklar, man kan som en förskola i Dalarna köpa en stor källarnyckel och förgylla den, bära ut den på en liten kudde. och låta ett barn i taget öppna. Det bästa tänket som kommer från någons förslag är det egna tänket = ert tänk! Lycka Till!

Snart knopp-dags!

Klipp garnändar i många färger, ca 15 cm långa, låt barnen få välja den färg dom tycker om.
Alla knoppar anläggs på sommaren, det betyder att dom ligger där klara nu på vintern och väntar på sol och värme så att dom kan spricka ut!
Låt barnen välja på träd med knoppar, knyt en dubbelknut vid sidan om en liten knopp om man har mycket garn kan man lägga ut en liten mjuk garnände till fåglarna med som gärna använder garnet i sitt bobygge!

Vilken knopp slår fortast ut? Hur ser den ut? Blir det en blomma eller ett blad?
Sjung gärna ”Nu är jag en liten knopp” med rörelser till. Melodi:” Blinka lilla stjärna”

Nu är jag en liten knopp, jag vill gärna vakna opp, solen strålar på min kropp, växer gör då liten knopp blir en blomma eller blad, känner mej så glad så glad!!

Använd sedan gärna Anders Rapps fantastiska material om knoppar, med kort och fina bilder.
Naturpedagogen Förlag & Utbildning i Växjö, www.naturpedagogen.com.


Vinterblommor

En härlig vinterdag går vi ut på ängen och plockar blommor! Vinterståndare!
Låt varje barn få plocka några olika, undersök likheter och olikheter.
UNDVIK Gråbo, en starkt allergiframkallandeblomma på sommaren, det finns gott om andra.

Så fröna i ett kräftfat eller dylikt, vattna noga och se om någon vecka eller två tittar det upp små nya blommor!

Leta spår
När det finns snö är det spännande att leta spår efter olika djur, fåglar, harar, hunden eller kanske en BJÖRN!
Gör en spårstämpel på ett suddgummi, och stämpla på ett litet kort när ni kommer in och
barnen har ”utfört” ett litet uppdrag.  Ps. en ”björn-stämpel” kan vi vuxna göra med hela handen!!

Talgoxen
Nu sjunger talgoxen och börjar snart leta efter en fru! Ut och lyssna efter honom.
Han sjunger Hallå, hallå, hallå….här är jag, här är jag var är du????
Mata talgoxen med frön, han behöver 1 msk frön varje dag, han väger ca tre kronor.

Hur mycket frön är 1 msk? Hur tung är han? Vad väger en kotte?? Ta med en liten våg ut eller väg inne.
Hur mycket mat behöver flera fåglar? Var ska maten vara så att talgoxen inte blir så trött av att flyga?? Så att han inte blir uppäten av en rovfågel…eller katten?

Gör en fågeldagbok
Vilka fåglar kommer till er när ni matar? Ut och leta fåglar. Häng några av våra vanligaste vinterfåglar på bild ute. Gå tillsammans med barnen
och upprepa namnet, detta är en ex gulsparv. Samla barngruppen och låt dom sen springa till den fågelbild som den vuxne ropar. Till gulsparven! Bra lek om det är kallt ute.

Sjung gärna Talgoxens sång, Gulsparvens visa eller Domherrens visa…från cdskivan ”Med öppna ögon”

Lycka till!

Redaktör